جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

فتق ناف یک بيماري رایج در نوزادان

۳۷۰ بازديد

جراحی فتق ناف در کودکان

فتق ناف زمانی رخ می ده که بخشی از روده یا بافت چربی از طریق یک نقطه ضعیف در دیواره شکم، نزدیک ناف، فشار می آره. اغلب، جدی نیست، اما اگر باعث درد و تورم بشه یا تحت فشار خفیف از بین نره، فرد باید به پزشک مراجعه کنه.
فتق انواع مختلفی داره. فتق ناف زمانی اتفاق می افته که نقصی در دیواره قدامی شکم، که زیر ناف یا ناف قرار داره، به وجود میاد. این فتق ها در نوزادان بسیار شایع هستن، اما می تونن بزرگسالان را نیز درگیر کنن. اگرچه فتق ناف به راحتی قابل درمانه، اما در موارد نادر می تونه به یک بیماری جدی تبدیل بشه.

فتق ناف در نوزادان و کودکان نوپا

فتق ناف یک بیماری رایج در نوزادان هست. آنها در 10 تا 30 درصد از کودکان سفید پوست هنگام تولد وجود دارن، در حالی که مطالعات مختلف شیوع 23 تا 85 درصد در کودکان آفریقایی آمریکایی در بدو تولد نشان داده. پزشکان هنوز علت این واریانس را نمی دونن. این نوع فتق به ویژه در نوزادان نارس بروز می کنه. تا 84 درصد از نوزادان با وزن هنگام تولد بین 1 تا 1.5 کیلوگرم (کیلوگرم) فتق ناف دارن.

در حالی که جنین در حال رشد در رحم ست، بند ناف از سوراخی در دیواره شکم عبور می کنه. این باید بلافاصله پس از تولد بسته بشه. با این حال، ماهیچه‌ها همیشه کاملاً بسته نمی‌شن و یک نقطه ضعیف باقی می‌مونه که فتق ناف می‌تونه از آن عبور کنه. در بیشتر موارد، فتق ناف در نوزادان بدون مداخله تا سن 2 سالگی بسته می شه.

علائم فتق ناف

فتق نافی شبیه یک توده در ناف هست. هنگامی که نوزاد می خنده، گریه می کنه، به توالت می ره، یا سرفه می کنه، ممکن آشکارتر بشه. هنگامی که کودک دراز کشیده یا آرام ست، ممکنه توده کوچک شده یا به طور کامل از بین بره.

علائم فتق ناف در موارد مختلف متفاوته. صرف نظر از اندازه فتق، اگر دیواره شکم در اطراف آن منقبض بشه، می تونه گردش خون به بیرون زدگی را قطع کنه و باعث درد بشه. درد می تونه از خفیف تا شدید متغیر باشه.

در صورت بروز برآمدگی، فرد باید به پزشک مراجعه کنه:

  • دردناک می شه.
  • همراه با استفراغ رخ می ده.
  • متورم می شه و تغییر رنگ می ده.
  • درد هنگام دراز کشیدن یا تحت فشار کم کمتر نمی شه.

عوامل ایجاد فتق ناف

عوامل خطر اصلی برای فتق ناف عبارتند از:

سن: نوزادان، به ویژه آنهایی که نارس به دنیا می آن، نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر فتق ناف هستن.

چاقی: کودکان و بزرگسالان مبتلا به چاقی در مقایسه با افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها در محدوده وزن سالم قرار دارده، به طور قابل توجهی با خطر بیشتری برای ابتلا به فتق ناف مواجه هستن.

سرفه: داشتن سرفه برای مدت طولانی می تونه خطر فتق را افزایش بده زیرا نیروی سرفه به دیواره شکم فشار وارد می کنه.

بارداری: خطر فتق ناف در افراد باردار بیشتره. حاملگی چند قلویی خطر فتق بیشتری داره.

درمان فتق ناف

در نوزادان، اکثر فتق‌های ناف در عرض 2 سال برطرف می‌شن و نیازی به درمان نخواهد بود. با این حال، پزشک ممکنه جراحی را توصیه کنه اگر:

  • قطر فتق ناف در کودکان بالای 2 سال بیش از 1.5 سانتی متر ست.
  • روده ها در داخل کیسه فتق قرار داره و از حرکت روده جلوگیری یا کاهش می ده.
  • فتق باعث درد می شه.
  • تغییر رنگ پوست در محل فتق رخ می ده.

اگر فتق پاره بشه، جراحی اورژانسی ضروریه. با این حال، پارگی فتق بسیار نادره. جراحی فتق معمولاً حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشه و فرد در طول مدت عمل تحت بیهوشی عمومی خواهد بود. فرد تحت عمل جراحی می تونه در همان روز به خانه بره.

دکتر بهار اشجعی دارای بورد فوق تخصصی در جراحی کودکان و نوزادان از پزشکان منحصر به فرد و ماهر در زمینه جراحی اطفال و کودکان در تهران هستند.


راه های ارتباط با ما


مطب: تهران ـ انتهای بلوار کشاورز، رو به روی درب شرقی بیمارستان امام خمینی، ساختمان شیشه ای سبز، پلاک ۳۷۰ شماره ۴۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۹

تلفن:

۰۲۱-۴۴۸۰۶۶۶۸

۰۲۱-۴۴۸۴۱۸۶۲

منبع: https://dr-ashjaei.com/

 

خطرات بوسیدن نوزاد BABY تازه متولد شده

1- انتشار راحت و سریع میکروبها

رایج ترین راه برای انتشار میکروبها تماس فیزیکی است و مخصوصا نوزادان در برابر این مسئله بسیار آسیب پذیر هستند. توصیه می کنیم تا حد امکان از دست زدن و لمس بی مورد نوزاد خودداری کنید.

دلیل خر و پف در نوزادان

2- خطرات تنفسی

8 سال طول می کشد تا ریه یک انسان کاملا رشد کند و بالغ شود؛ پس ببینید که سیستم تنفسی نوزاد تازه متولد شده چقدر کوچک و توسعه نیافته است. برای همین هر ویروسی که بتواند بیماری تنفسی را از طریق بوسیدن به کودک منتقل کند برای نوزاد خطرناک است.بوسیدن نوزاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.