جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

لنز آرتروسکوپی چیست؟

۴۰۷ بازديد

 

 لنز آرتروسکوپی



یک وسیله تشخیصی درمانی برای بیماری های مفصلی میباشد. آرتروسکوپی روشی است که در آن یک جراح از طریق یک دوربین کوچک مفصل را بررسی می کند. آرتروسکوپی می تواند برای تشخیص شرایط مفصل یا درمان یک مشکل تشخیص داده شده مفید باشد. این یک عمل جراحی با حداقل تهاجم در نظر گرفته می شود. در جراحی های کم تهاجمی فقط از برش های کوچک برای دسترسی به محل جراحی استفاده می شود. این یک روش سرپایی است ، به این معنی که بیمار پس از جراحی به خانه می رود و برای بهبودی مجبور به ماندن در بیمارستان نیست.

آرتروسکوپی توسط جراحان ارتوپدی انجام می شود و می تواند در بسیاری از قسمت های بدن انجام شود ، از جمله:

شانه
مچ دست
آرنج
لگن
زانو
مچ پا

روش آرتروسکوپی

آرتروسکوپی را می توان در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام داد. شب بعد از عمل جراحی بیمار مجاز به خوردن و نوشیدن چیزی نیست. بیماران معمولاً یک یا دو ساعت قبل از زمان برنامه ریزی شده برای جراحی خود می رسند. این اجازه می دهد تا بیمار قبل از شروع جراحی توسط تیم جراحی (پرستار ، جراح و متخصص بیهوشی) ارزیابی شود. بیمار و متخصص بیهوشی تصمیم می گیرند که چه نوع بیهوشی برای بیمار بهترین باشد. بیمار می تواند تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد ، جایی که بیمار کاملاً خوابیده است. بیمار همچنین می تواند یک بلوک منطقه ای را درخواست کند ، به این معنی که آنها در حین جراحی بیدار هستند اما نمی توانند چیزی را از نقطه تزریق دارو احساس کنند. هنگامی که بیمار در اتاق باشد ، متخصص بیهوشی شروع به استفاده از بیهوشی می کند و پرستار شروع به قرار دادن بیمار می کند و ناحیه مورد عمل را تمیز می کند. یک پارچه جراحی روی مفصل آسیب دیده قرار می گیرد و سپس جراحی شروع می شود.

مراحل آرتروسکوپی

جراح با یک چاقوی استریل چندین برش کوچک ایجاد می کند.
تروکارهای کوچک پلاستیکی یا فلزی درون برش ها قرار می گیرند.
مایع استریل به داخل ناحیه پمپ می شود تا مفصل را گسترش دهد تا فضا ایجاد کند و بقایای آن را بشوید.
یک دوربین کوچک از طریق یکی از برش ها قرار می گیرد و جراح مفصل را بررسی می کند.
بسته به آنچه جراح می بیند ، می تواند از ابزارهای جراحی برای رفع نقص (ها) استفاده کند.
هنگامی که نقص (ها) برطرف شد ، جراح تروکار را برمی دارد.
از بخیه کوچک برای بستن پوست محل برش ها استفاده می شود.
پانسمان به مفصل آسیب دیده اعمال می شود.

جراحی آرتروسکوپی معمولاً نسبت به جراحی باز درد و سفتی مفصل کمتری دارد. ریکاوری نیز به طور کلی زمان کمتری را طی می کند. در جایی که ابزار آرتروسکوپی وارد بدن شما می شود ، زخم های کوچک سوراخکاری خواهید داشت. یک روز پس از جراحی ، ممکن است بتوانید باند های جراحی را برداشته و با نوارهای کوچک جای آنها را بگیرید تا برش ها را بپوشاند. پزشک شما بخیه های غیر قابل حل را بعد از یک یا دو هفته از بین می برد. در حالی که زخم های شما بهبود می یابند ، باید محل را تا حد ممکن خشک نگه دارید. این بدان معنی است که هنگام دوش گرفتن آنها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. پزشک به شما خواهد گفت که هنگام رفتن به خانه از چه فعالیت هایی خودداری کنید. در طی چند روز از عمل جراحی ، اغلب می توانید به محل کار یا مدرسه خود برگردید. بهبودی کامل مفصل معمولاً چندین هفته طول می کشد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به حالت عادی برگردید.

انواع نقص هایی که می توانند از طریق آرتروسکوپی اصلاح شوند:

آسیب به رباط و / یا تاندون
برداشتن اجسام خارجی
برداشتن استخوان فرسوده یا سایر بافت ها
برداشتن بافت بیش از حد

برای تشخیص بیماری های مفصلی مثل پارگی رباط صلیبی ، پارگی رباط شانه،صدمه به غضروف زانو یا شانه از رادیوگرافی یا MRI آن استفاده میشود اما گاهی اوقات هیچکدام از روش های ذکر شده به تشخیص نمیرسد و بیمار همچنان دچار علائم میباشد .به عبارتی قدرت تشخیص MRI و سی تی اسکن در تشخیص بیماری های مفصلی صدرصد نیست. در این موارد با انجام این عمل و ریز دید مستقیم، تشخیص امکان پذیر می گردد.
 امید این است که این روش درد کمتری داشته و بهبودی سریع تری داشته باشد. با این حال ، جراحی آرتروسکوپی هنوز یک روش عمده جراحی است ، خطراتی را شامل می شود و نیاز به توان بخشی مناسب پس از عمل دارد. بنابراین آرتروسکوپی یک روش جراحی است که پزشکان برای بررسی ، تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل استفاده می کنند. در صورت داشتن التهاب در مفصل ، آسیب دیدن مفصل یا آسیب دیدن مفصل ، پزشک ممکن است آن را توصیه کند. آرتروسکوپی بسته به نوع عمل انجام شده معمولاً 30 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد.

زمان بهبودی

زمان بهبودی جراحی آرتروسکوپی احتمالاً به حدود 6 هفته زمان نیاز دارید. اگر پزشک شما بافت آسیب دیده را ترمیم کند ، بهبودی بیشتر طول می کشد. ممکن است مجبور باشید فعالیت خود را محدود کنید تا قدرت و حرکت زانو به حالت طبیعی برسد. همچنین ممکن است در یک برنامه توانبخشی جسمی (توانبخشی) باشید.

بعد از یک یا دو هفته ، ممکن است بتوانید پیاده روی طولانی تری داشته باشید ، شنا کنید یا یک دوچرخه سواری آرام داشته باشید. حداقل به مدت شش هفته هیچگونه تمرین با شدت زیاد مانند دویدن را انجام ندهید. بعد از شش هفته باید بتوانید به فعالیت های معمول خود برگردید. اما این به روش شما و آنچه انجام داده اید بستگی دارد.

نکات عمومی برای بهبودی

استفاده از کیسه های یخ روی پانسمان و اطراف آن برای کاهش تورم و درد.
بالا نگه داشتن پا برای چندین روز پس از جراحی
استراحت خوب و کافی
تعویض پانسمان به طور منظم
استفاده از عصا و پیروی از توصیه های پزشک در مورد اعمال وزن بر زانو

به طور معمول ، حداقل تا 1 هفته پس از عمل آرتروسکوپی زانو ، باید از رانندگی خودداری کنید ، تا زمانی که تورم کاهش یابد و حرکت زانو بهبود یابد ، اما برای ایمنی بیشتر برای شروع رانندگی باید با پزشک خود تماس بگیرید. توافق جهانی درباره اینکه آیا مسافرت با هواپیما پس از جراحی آرتروسکوپی زانو ایمن است ، وجود ندارد. به نظر می رسد بیشتر جراحان ارتوپدی به بیماران خود توصیه می کنند که حداقل 2 هفته قبل و بعد از جراحی مستقیم آرتروسکوپی پرواز نکنند. به نظر نمی رسد پروازهای کوتاه مدت مشکلی ایجاد کنند. در صورت لزوم به دلیل درد ، بیماران ممکن است چند روز پس از جراحی استفاده از عصا یا واکر را انتخاب کنند. پس از راحتی بیشتر ، اکثر افراد ظرف یک یا دو هفته پس از جراحی می توانند با کمترین لنگی راه بروند. اکثر بیماران در طی 4 تا 6 هفته پس از جراحی آرتروسکوپی بهبود می یابند.

 

 منبع: http://myorthopedics.ir/

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.